Jadilah diri sendiri atau contohi idola kita ?

Sepanjang pengalaman aku dekatt dunia internet niee darii zaman friendster , myspace sehinggalah kerr facebook aku tengok ramai orangg yangg letakkan ayat-ayat seperti "Jadilah diri sendiri" atau quote-quote dari orang terkenal (albert einstein , linus torvalds , dann lain-lain) di status atau di profile seseorang itu . Jadii aku terfikir adakah perlu kita hidup tanpa satu impian iaitu "Jadilah diri sendiri" ataupun kita perlu berimpian untuk menjadi seperti seseorang yangg telah terkenal justeru meniru gaya atau perwatakan idola kita .

Ada yangg mengatakan bahawa orang yangg hanya mahu untuk menjadi diri sendiri itu ialah orang yangg tidak mempunyai impian atau cita-cita . Aku sangat bersetuju dengan statement tu . Kenapa ? Sebab bagii aku , impian perlu disemai dalam otak kita kerana impian yangg selalu digambarkan ibarat doa kita untuk mencapai sesuatu . Sekiranya kita hanya mengikuti arus kehidupan tanpa sebarang langkah untuk mencapai sesuatu impian sudah pasti kita tidak akan membuat perubahan untuk berjaya didalam sesuatu bidang .


Contohnya ketika aku menulis blog ini . Sudah pasti aku ada idola atau ikutan aku sendiri . Aku sangat mengagumi gaya penulisan Hishamuddin Rais kerana beliau banyak menulis perkara-perkara yangg tersirat justeru membuatkan aku banyak membuat research dann berfikir walaupun kadang-kadang ada juga yangg aku tidak sependapat dengannya . Jadii gaya penulisan aku ada sikit-sikit terpengaruh gaya Hishamuddin Rais .

Nakk jadii diri sendiri ? Ada kerr manusia yangg takk hipokrit ? Kah kah kah . Tambah pulak kita sebagai rakyat malaysia niee yangg memang terlatih untuk jadii hipokrit contohnya ketika temuduga kerja . Sudah pasti kita akan berpakaian kemas , memotong rambut pendek , berkelakuan sopan (pijak semut takk mati) ketika ditemuduga kann ? Aku sendiri pernah pergi temuduga kerja dann aku tidak mengendahkan penampilan aku dengan membiarkan rambut panjang , kasut sneakers dann tidak bertali leher . Ya! memang takk dapat lahh jawatan tuu . Kah kah kah


Nakk jadii diri sendiri biar berpada . Jangan sampai orang pandang rendah dekatt kita . Kita kena
hipokrit . Carilah idola yangg bagus untuk mencapai sesuatu matlamat atau cita-cita . Tapii masalahnya kebanyakan gadis-gadis di Malaysia salah memilih idola mereka seperti Lady Gaga , Shakira dann Gwen Stefani . Sebab tuu jadii macam chilaka ! Lepas tuu dok gaduh-gaduh dekatt facebook perempuan(A) kata dekatt perempuan(B) perangai macam plastik sebab terlampau dibuat-buat . Kah kah kah . Darii korang amik Artis/Superstar/Pornstar jadii idola korang , lagii baik korang ambik pakk cikk niee jadii idola .

video : ikon dan idola remaja masa kini